Prikaz odgojno-obrazovne prakse poticanja razvoja matematičkih kompetencija djece u Dječjem vrtiću "Dugo Selo"
U izlaganju je prikazana odgojno-obrazovna praksa na području razvoja matematičkih kompetencija djece u DV "Dugo Selo".
U prvom dijelu dan je teorijski okvir matematičkih kompetencija djece rane i predškolske dobi. Matematičke kompetencije se određuju na različite načine ovisno o tome stavlja li se naglasak na matematičke procese (logičko zaključivanje, povezivanje, rješavanje problema?) ili matematičke koncepte (brojevi, oblik i prostor, mjerenje?). Nadalje, razmatraju se sastavnice matematičke kompetencije djece rane i predškolske dobi te kontekstualni uvjeti odgojno-obrazovnog procesa za njihovo ostvarenje. Kroz prizmu Piagetove teorije kognitivnog razvoja navode se razvojna očekivanja na ovom području.
Naglašava se kako poticanje razvoja matematičkih kompetencija treba biti u skladu s kognitivnim razvojnim mogućnostima te karakteristikama učenja djeteta rane i predškolske dobi. Djeca uče kroz igru u bogatom, poticajnom i raznolikom okruženju koje omogućava istraživačke i slične aktivnosti, uz odgojitelja koji poticajnim pitanjima vodi dijete do uvida.
U drugom dijelu izlaganja prikazano je prostorno-materijalno okruženje našeg vrtića te različite matematičke igre i aktivnosti djece, a što je dokumentirano u Zbirci aktivnosti i igara "Matematika u vrtiću". Posebno je istaknuta dobna i individualna primjerenost prikazanih aktivnosti i igara te holistička priroda učenja djeteta. Uz mnoštvo fotografija ostvarene odgojno-obrazovne prakse, dan je vrlo zoran i jasan prikaz stvaranja uvjeta za razvoj matematičkih kompetencija djeteta.
U sljedećem dijelu izlaganja tematizira se povezanost matematičke s ostalim kompetencijama, odnosno, uz brojne fotografije, prikazano je kako matematičke kompetencije djeteta možemo razvijati kroz likovno stvaralaštvo, prirodoslovlje, glazbu i ples, kroz igru djeteta s kockicama i konstruktorima, kroz priču...
Nadalje, dan je prikaz kratkog ispitivanja ranih matematičkih vještina djece u godini pred školu te osnovne odrednice Kraćeg programa jačanja matematičkih kompetencija djece predškolske dobi.
U sljedećem dijelu izlaganja prikazano je pomoću fotografija sudjelovanje Dječjeg vrtića ?Dugo Selo? u projektu Hrvatskog matematičkog društva "Večer matematike 2015." i "Večer matematike 2016." u sklopu čega su organizirane igraonice za djecu i roditelje s brojnim, raznolikim, zanimljivim i poticajnim matematičkim igrama i aktivnostima.
U posljednjem dijelu izlaganja prezentirane su matematičke radionice za djecu i roditelje koje se održavaju u okviru Programa za roditelje radi pripreme djece za polazak u školu.
Zaključno, stvaranje uvjeta za razvoj matematičkih kompetencija znači stvaranje uvjeta koji omogućuju djeci rane i predškolske dobi da kroz poticajno, raznoliko i bogato materijalno i socijalno okruženje, kroz igru, kroz situacijsko i istraživačko učenje i konkretne materijale, usvajaju matematičko rješavanje problema i zaključivanje te matematičke sadržaje i koncepte povezujući ih s ostalim sadržajima djetetova okruženja uz razvoj pozitivnog stava djeteta prema matematici.
univ.spec. Goranka Matić Šarić, prof.psihologije